Menu Zamknij
header

Ból brzucha to dolegliwość, która może pojawić się u każdego, bez względu na płeć czy wiek. I choć może on mieć naprawdę różne przyczyny, to jednak w niektórych sytuacjach warto się zgłosić do fizjoterapeuty. W przypadku pewnych schorzeń dobre efekty terapeutyczne daje np. terapia manualna i dopasowane do potrzeb zabiegi.

Ból brzucha to dolegliwość, z którą co jakiś czas zmagają się pacjenci z różnych grup wiekowych, wykonujący rozmaite zawody, także ogólnie zdrowi. Może mieć on bardzo różne podłoże – czasami są to zaburzenia w funkcjonowaniu narządów wewnętrznych, np. wątroby albo śledziony, niekiedy bóle brzucha są związane z problemami gastrycznymi, u kobiet bywają one uciążliwym objawem ubocznym menstruacji.

Badaniem obrazowym pierwszego wyboru w diagnostyce bólu brzucha jest zawsze USG, które pozwala precyzyjnie zobrazować tkanki i narządy wewnętrzne, ich budowę, funkcjonowanie, a także wykryć ewentualne nieprawidłowości. Zdarza się jednak, że ból brzucha jest objawem zaburzeń w obrębie… układu ruchu i w takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta u fizjoterapeuty.

Nieoczywiste przyczyny bólu brzucha

Ból brzucha może być manifestacją:

  • stanów przeciążeniowych, stanów zapalnych i urazów mięśni, takich jak mięsień biodrowo-lędźwiowy, mięsień prosty brzucha, mięsień wielodzielny czy mięśnie skośne brzucha,
  • przeciążeń, zwyrodnień i urazów stawów, w tym stawów kręgosłupa oraz stawów krzyżowo-biodrowych,
  • urazów dolnych żeber oraz destabilizacji spojenia łonowego,
  • nadmiernego napięcia oraz przeciążenia aparatu więzadłowego narządów wewnętrznych, np. macicy,
  • dysfunkcji więzadeł kręgosłupa, więzadeł miednicy oraz więzadła pachwinowego.

Ból brzucha – rehabilitacja dopasowana do potrzeb

Rehabilitacja w przypadku bólu brzucha o tego typu podłożu zawsze zaczyna się od wywiadu z pacjentem, zapoznania się z wynikami przeprowadzonych wcześniej badań oraz badania fizykalnego, które pozwala specjaliście rozpoznać sytuację, dobrać techniki terapeutyczne oraz rozpocząć rehabilitację.

Dobór metod rehabilitacji zależy oczywiście od indywidualnych potrzeb pacjenta. Zastosowanie znajdują m.in. różnego rodzaju techniki terapii manualnej, masaże, okłady o różnej temperaturze, czasami pomocne bywa użytkowanie przez pacjenta pasa lub gorsetu ortopedycznego. Fizjoterapia u pacjentów z bólem brzucha o różnym podłożu obejmuje również niektóre zabiegi fizykoterapii, np. krioterapię miejscową albo ultradźwięki.

Jeśli borykasz się z bólami brzucha o podłożu mięśniowym, stawowym lub więzadłowym i potrzebujesz dopasowanej do potrzeb rehabilitacji, skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci pozbyć się dolegliwości i wrócić do pełni sprawności.

10 podstaw dla zdrowego kręgosłupa

Zbyt długie siedzenie przy komputerze, zła postawa lub po prostu nieodpowiednie obuwie - to wszystko doprowadzić może do bardzo przykrych w konsekwencji niedogodności. Nasz kręgosłup jest bowiem w stanie znieść naprawdę wiele, ale nie wszystko. A my codziennie narażamy go coraz bardziej. Zupełnie nieświadomie! By wzmocnić kręgosłup i uniknąć sytuacji, które go nadwyrężają, a nawet powodują jego ból - wystarczy kierować się na co dzień pewnymi zasadami. A w szczególności dziesięcioma kluczowymi. Jakimi konkretnie?

Po pierwsze: odpowiednia postawa, siedzenie i ruch

Olbrzymią krzywdę wyrządzamy samym sobie, gdy przyjmujemy postawę w trakcie której kulimy ramiona, a w konsekwencji zaczynamy się garbić. Postępując w ten sposób, prędzej czy później zacznie nas boleć kręgosłup. Dlatego właśnie na co dzień powinniśmy pamiętać o tym, by łopatki były ściągnięte do tyłu, pierś wypięta do przodu, a broda uniesiona. I choć taka postawa nie wydaje się zbyt naturalna, warto pracować nad tym, aby wyrobić sobie nawyk jej przyjmowania. W trakcie siedzenia z kolei, paradoksalnie ważny jest ruch. Nie od parady mówi się więc, że najlepszym siedziskiem jest piłka. Kiedy jednak nie mamy możliwości, by siedzieć na takowej, możemy zainwestować z poduszkę do siedzenia aktywnego. Znajdziemy ją między innymi w Internecie. Dobrze jest mieć wówczas bezprzewodową mysz. Kabel nie będzie stanowił ograniczenia. No i w końcu ruch sam w sobie. Bez codziennej dawki sportu i aktywności, trudno o zdrowy kręgosłup. Przeznaczając codziennie choćby 30 minut na trening, możemy mieć pewność, że zachowamy elastyczny kręgosłup i mocne kości. Jeśli dopiero zaczynamy przygodę z siłownią czy klubem fitness, pamiętajmy jednak, by do wyzwania podejść na spokojnie. Zbytnie obciążenia nie są wskazane. Tak samo jak siatkówka i tenis. Osoby, które mają problemy z kręgosłupem te dziedziny powinny akurat omijać.

Po drugie: odpowiednia dieta, obuwie i przerwy w pracy

Jeśli zależy nam na zdrowym kręgosłupie, ważna jest też odpowiednia dieta. Co to oznacza akurat w tym przypadku? Składniki bogate w konkretne składniki, a mianowicie wapń i magnez! Gdy chodzi o ten pierwszy, jeść powinniśmy przede wszystkim produkty mleczne, a także kalafiory czy brokuły. Wapń należy natomiast suplementować. Gdy mowa o odpowiednich butach, pewnie większości kojarzą się one z ortopedycznymi, brzydkimi trzewikami. A prawda jest taka, że nie trzeba nawet rezygnować ze szpilek. Panie muszą jedynie ograniczyć ich noszenie. Najlepszy dla zdrowia obcas ma od 3 do 4 centymetrów. Z kolei w pracy, niezwykle ważne są przerwy, szczególnie jeśli obowiązki wypełniamy na siedząco. Co kwadrans starajmy się zmienić pozycję i układajmy stopy tak, by były oparte o podłoże. Nie zapominajmy również o tym, by wstawać z krzesła. Pozostawanie w bezruchu przez 6 czy 8 godzin na pewno nie jest zdrowe dla kręgosłupa.

Po trzecie: odpowiednia postawa przy kucaniu, praca nad mięśniami brzucha i unikanie zbytnich ciężarów

Jeśli musimy się schylić, nie róbmy tego na prostych nogach. Najpierw ukucnijmy, a następnie zróbmy to, co mieliśmy w zamiarze. Jest to szczególnie ważne, gdy chodzi o podnoszenie ciężarów. Choć tych i tak powinniśmy w nadmiarze unikać. Przenoszenie rzeczy, które zdają się być ponad nasze siły, prędzej czy później skończy się urazem kręgosłupa. I choć mogłoby się wydawać, że nie ma to związku, w przypadku kręgosłupa niezwykle ważne są mocne mięśnie brzucha. A gdy nad tymi chcemy popracować, najlepiej by konkretne ćwiczenia dobrał nam fizjoterapeuta. Postać tego ostatniego jest zresztą dziesiątą kluczową zasadą, gdy mowa o zdrowiu i kręgosłupie. Wybierając się do fizjoterapeuty, musimy bowiem wiedzieć, że jest to fachowiec z odpowiednim przygotowaniem. Inaczej wszelkie urazy czy bóle możemy jedynie pogłębić. Kiedy doskwierają nam problemy z kręgosłupem odpowiednim wyborem będzie na przykład Kriosonik- Centrum Medyczne i Rehabilitacji. Sieć tych placówek funkcjonuje w miastach takich, jak Warszawa, Opole czy Michałowice. Wykwalifikowana kadra, a także rehabilitacja zarówno w ramach NFZ, jak i odpłatnie, to gwarancja krótkiego czasu oczekiwania. A to przy problemach ze stawami, dyskami czy kręgami, to przecież podstawa!