Menu Zamknij
header

Kriokomora – czyli krioterapia ogólna – to zabieg, którego właściwości przeciwbólowe i przeciwzapalne są znane od lat. Warto jednak pamiętać, że kontrolowane poddanie ciała działaniu niskiej temperatury pozytywnie wpływa również na samopoczucie psychiczne, pozwala się odprężyć i zniwelować objawy stresu.

Kriokomora to powszechnie używana nazwa zabiegu krioterapii ogólnej (ogólnoustrojowej), która polega na poddaniu całego ciała kontrolowanemu działaniu bardzo niskiej temperatury. Uruchamia to szereg procesów w organizmie człowieka, dzięki czemu można uzyskać efekty złagodzenia bólu, zahamowania stanów zapalnych, dotlenienia tkanek, pobudzenia naturalnych procesów regeneracji oraz przyspieszenia eliminacji toksyn z organizmu.

Kriokomora jest szeroko stosowana we współczesnej medycynie. Jest znanym i sprawdzonym sposobem wspomagania leczenia:

  • pierwotnych i wtórnych zwyrodnień układu ruchu,
  • chorób reumatycznych,
  • urazów – zarówno ostrych, jak i przebytych, ale niezaleczonych/niedoleczonych,
  • chorób układu kostnego,
  • schorzeń autoimmunologicznych,
  • bólu przewlekłego i patologicznego.

Bywa ona również elementem rehabilitacji neurologicznej, leczenia wczesnych oparzeń, a także odnowy biologicznej sportowców.

Krioterapia na stres? To działa!

Przy całym korzystnym wpływie kriokomory na aspekty fizyczne funkcjonowania organizmu nie można zapominać, że poddanie ciała kontrolowanemu działaniu bardzo niskiej temperatury jest dobroczynne także dla strefy psychicznej.

Kriokomora – jak już wspomniano – pobudza krążenie, dotlenia komórki, a także stymuluje produkcję endorfin, czyli hormonów odpowiedzialnych za nasze dobre samopoczucie, dzięki czemu pozwala się wyciszyć, uspokoić i zredukować stres.

Wielu pacjentów po zabiegach w kriokomorze zauważa u siebie poprawę jakości snu, zmniejszenie występowania bólów głowy związanych ze stresem, a także większą odporność w nerwowych sytuacjach. Nie jest niczym zaskakującym, że terapię zimnem poleca się osobom przewlekle przepracowanym, zestresowanym, z epizodami lękowymi, napadami paniki, a nawet depresją.

Kriokomora do krioterapii ogólnej znajduje się w każdej placówce KRIOSONIK – jeśli potrzebujesz tego typu pomocy, umów się na konsultacje!

4 najważniejsze czynności w dbaniu o kręgosłup

Kręgosłup jest jedną z najważniejszych struktur anatomicznych w ludzkim organizmie, a jednocześnie – ze względu na swoją budową oraz pełnioną funkcję – jest narażony na wiele rozmaitych stanów przeciążeniowych, zwyrodnień, urazów i schorzeń. Dlatego tak ważne jest, by dbać o kręgosłup na co dzień – oto 4 czynności, które pomogą zachować jego zdrowie i pełną sprawność.

Kręgosłup to element szkieletu człowieka, składający się z pięciu odcinków: szyjnego, piersiowego, lędźwiowego, krzyżowego oraz ogonowego. Każdy z odcinków kręgosłupa jest zbudowany z konkretnej liczby kręgów, które są połączone krążkami międzykręgowymi, czyli niewielkimi strukturami z tkanki chrzęstnej.

Kręgosłup pełni wiele funkcji w organizmie. To na nim opierają się mięśnie i organy wewnętrzne, to on utrzymuje cały ciężar ciała, to dzięki niemu człowiek utrzymuje równowagę i może się poruszać. Kręgosłup amortyzuje wstrząsy wynikające z codziennego funkcjonowania, stanowi ochronę dla rdzenia kręgowego oraz znajdujących się w nim nerwów.

Niestety, zarówno ze względu na wieloelementową budowę, jak i liczne pełnione funkcje, kręgosłup jest mocno narażony na rozwój różnego rodzajów stanów przeciążeniowych, zwyrodnień i chorób. Objawiają się one głównie bólem oraz ograniczeniem ruchomości kręgosłupa, które – jak pokazują statystyki – są już dolegliwością cywilizacyjną XXI wieku. Dlatego tak ważne jest, by dbać o kręgosłup na co dzień – już kilka prostych czynności pozwoli zatroszczyć się o jego zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie.

Jak dbać o kręgosłup – 4 podstawowe czynności

1.     Chodzenie

Ludzkie ciało nie jest przyzwyczajone do bezruchu – naturalna jest dla niego aktywność. Współczesny człowiek zdecydowanie za dużo siedzi: przy biurku, przed telewizorem, za kółkiem, a to nie siedzenie, a chodzenie jest bardzo ważne dla zdrowia kręgosłupa. Aktywizuje ono mięśnie wokół kręgosłupa i utrzymuje je w dobrej kondycji, pozwala dotlenić wszystkie tkanki tworzące kręgosłup, nie powoduje takich przeciążeń i nacisków jak pozycja siedząca. Dlatego na co dzień trzeba chodzić – i to jak najwięcej!

2.     Uprawianie sportu

Liczne obserwacje i badania naukowe dowiodły, że regularna, umiarkowana, dopasowana do potrzeb aktywność fizyczna dobroczynnie wpływa na zdrowie, nie wyłączając kręgosłupa. Sport pozwala wzmacniać mięśnie, uelastyczniać stawy, pozytywnie działa na stan tkanki chrzęstnej, utrzymuje organizm w ogólnej dobrej kondycji, a także pomaga zachować prawidłową masę ciała – jak wiadomo, każdy nadmierny kilogram to dodatkowe obciążenie dla kręgosłupa. Za najkorzystniejsze dla tej części ciała formy aktywności uważa się m.in. jazdę na rowerze, pływanie, pilates oraz jogę.

3.     Prawidłowe dźwiganie ciężarów

W życiu każdego z nas zdarza się sytuacja, że trzeba przenieść z miejsca na miejsce coś ciężkiego. Dla niektórych jest to wysiłek sporadyczny, inni dźwigają dużo, bo tego wymaga charakter ich pracy. Niestety, nieumiejętne podnoszenie ciężkich przedmiotów może skończyć się ostrym urazem kręgosłupa, związanym np. z wypadnięciem krążka międzykręgowego. Dlatego warto nauczyć się prawidłowej techniki dźwigania – rozłożenia ciężaru na całe ciało, ze szczególnym uwzględnieniem nóg, w obrębie których znajdują się mięśnie o wiele większe i silniejsze niż np. wokół kręgosłupa. Może to zapobiec naprawdę groźnym urazom!

4.     Sen

Tak, sen jest również bardzo istotną czynnością dla zdrowia kręgosłupa. Po pierwsze – w czasie snu w całym organizmie, a więc także w kręgosłupie, zachodzą intensywne procesy naprawcze, tkanki się regenerują, a mikrouszkodzenia się goją. Po drugie – ważna jest pozycja, w której śpimy. Przyjmuje się, że korzystne dla kręgosłupa jest spanie na prawym boku. Zapewnia ona naturalne ułożenie kręgosłupa, nie powoduje nadmiernego ucisku na poszczególne jego odcinki ani organy wewnętrzne. Po trzecie – warto zwrócić uwagę na materac, na jakim śpimy. Wbrew pozorom, nie dla każdego najlepszym wyborem będzie materac twardy – stopień twardości należy dobrać do wagi ciała. Musi on zapewnić odpowiednie podparcie dla leżącego.

Jeśli mimo podejmowanych działań profilaktycznych borykasz się z bólem, przeciążeniami lub sztywnością kręgosłupa, skontaktuj się z nami i umów się na wizytę w dogodnym terminie. Zapraszamy do KRIOSONIK!