Menu Zamknij
header

Hydroterapia, czyli wodolecznictwo, to jedna z najstarszych metod fizykoterapii, polegająca na poddawaniu ciała działaniu wody o niskiej lub wysokiej temperaturze, wykonywaniu różnego rodzaju kąpieli, natrysków, płukań itp. Hydroterapia znajduje szerokie zastosowanie w medycynie, również w leczeniu chorób i urazów w obrębie układu ruchu.

Hydroterapia jest dziedziną o bardzo długiej historii. Lecznicze zabiegi z zastosowaniem wody wykonywano już w okresie starożytnym, a ich entuzjastą był np. Hipokrates, który powszechnie zalecał gorące i zimne kąpiele do leczenia różnego rodzaju schorzeń. Hydroterapia bardzo dużą popularność zyskała na przełomie XIX i XX wieku, kiedy lecznicze kąpiele, natryski i inne zabiegi były dostępne w popularnych miejscowościach uzdrowiskowych i sanatoriach.

Hydroterapia – jak woda wpływa na organizm?

Skuteczność zabiegów hydroterapii wynika z fizycznych właściwości wody oraz efektów fizjologicznych pojawiających w organizmie, gdy zostaje poddany jej działaniu. I tak woda ma zdolność przewodzenia i magazynowania ciepła, posiada również pewne właściwości mechaniczne, takie jak siła oporu, wyporu oraz nacisku. Z kolei do efektów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem działania wody zalicza się schłodzenie lub ogrzanie tkanek (co z kolei ma wpływ na funkcjonowanie m.in. układu krwionośnego i limfatycznego), a także reakcja na zanurzenie ciała w wodzie (m.in. pozorna redukcja masy ciała oraz wpływ na równowagę wodno-elektrolitową).

Hydroterapia – rodzaje zabiegów

Do głównych zabiegów hydroterapii zalicza się:

  • kąpiele (częściowe, całkowite, perełkowe, tlenowe, aromatyczne),
  • masaże podwodne,
  • polewanie,
  • natryski stałe i ruchome,
  • zabiegi z użyciem wody i tkanin (zmywanie, nacieranie, oklepywanie, okłady, kompresy),
  • zabiegi bez ciśnienia wody (kąpiele parowe, sauna).

Hydroterapia w fizjoterapii – jakie ma zastosowanie?

Zabiegi hydroterapii mają działanie przeciwbólowe, zmniejszają stany zapalne, korygują zaburzenia napięcia mięśni, poprawiają sprawność układu ruchu i koordynację ruchową, mają działanie odprężające i relaksacyjne.

Hydroterapia znajduje szerokie zastosowanie jako element leczenia różnego rodzaju urazów, kontuzji i schorzeń układu ruchu, takich jak:

  • choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • przewlekłe zapalenie stawów,
  • bóle reumatyczne,
  • stany po ostrych urazach w obrębie stawów, więzadeł i ścięgien,
  • bóle i kontuzje mięśni.

Hydroterapia może być również elementem regeneracji powysiłkowej osób aktywnych fizycznie.

Co do zasady, zabiegi z wykorzystaniem wody są bardzo bezpieczne. Istnieją jedynie pewne przeciwwskazania do kąpieli gorących – zalicza się do nich m.in. niewydolność serca, choroba niedokrwienna oraz miażdżyca.

Zabiegi hydroterapii ukierunkowane na terapię różnych urazów i schorzeń wykonujemy w naszych centrach Kriosonik. Wszystkie osoby wymagające tego typu pomocy zapraszamy do kontaktu!

8 godzin przed komputerem? Zadbaj o swój kręgosłup!

Wiele osób większość dnia spędza siedząc przy biurku. Aby zapewnić sobie ergonomiczny komfort pracy, należy wziąć pod uwagę wszystko, począwszy od wysokości klawiatury, a skończywszy na rodzaju fotela, tak, aby Twoja przestrzeń robocza była przyjazna dla szyi i pleców. 

Jak siedzieć na krześle?

Siedząc przy biurku, połóż stopy płasko na podłodze i trzymaj plecy równo z oparciem krzesła. Twoja głowa powinna znajdować się w neutralnej pozycji. Aby uniknąć zaokrąglania dolnej części pleców, co z kolei może spowodować pochylenie głowy i ramion do przodu, dostosuj wysokość krzesła tak, aby uda mogły być lekko skierowane w dół. Taka pozycja zapewnia idealne rozłożenie ciężaru ciała przez kości kulszowe, znajdujące się w dolnych partiach bioder.

Jak dostosować wysokość monitora i położenie klawiatury

Umieść monitor bezpośrednio przed sobą, aby środek ekranu znajdował się na wysokości nosa. Jeśli monitor jest zbyt nisko, będziesz kierować głowę w dół i zwiększysz nacisk wywierany na szyję. Jeśli pracujesz głównie na laptopie, użyj dodatkowego monitora lub wysięgnika.

Umieść klawiaturę wystarczająco blisko siebie, aby podczas pisania łokcie były zgięte pod kątem około 90 stopni. Ustaw klawiaturę wystarczająco wysoko, aby nie być zmuszonym schylania się, aby dotykać klawiszy. Umieść mysz na tym samym poziomie co klawiaturę.

Korzystanie z biurka stojącego

Korzystanie ze stojącego biurka lub konwertera podczas pracy może pomóc w promowaniu lepszej postawy. Siedzenie na krześle biurowym wydaje się wygodniejsze, ale po dłuższym czasie jest męczące. Im dłużej siedzisz, tym trudniej będzie utrzymać dobrą postawę. Każdego dnia postaraj się spędzić co najmniej godzinę lub dwie na nogach zamiast na krześle.

Jeśli biurko stojące nie jest dla Ciebie opcją, istnieją niedrogie konwertery, które umożliwiają tymczasowe przekształcenie zwykłego biurka w biurko stojące.

Inne porady dotyczące zachowania prawidłowej postawy

Ludzie mają tendencję do pochylania głowy patrząc na telefony i tablety, zwłaszcza, gdy używają ekranu dotykowego do wysyłania wiadomości tekstowych lub e-maili. Utrzymywanie pozycji skierowanej do przodu w celu patrzenia na urządzenie może powodować bolesne naprężenia mięśni, a w dłuższej perspektywie może przyczynić się do urazów dysku lub stawów. Kiedy tylko możesz, odpowiadaj na e-maile za pomocą komputera stacjonarnego, a nie telefonu, ponieważ daje to najlepszą szansę na zachowanie prawidłowej postawy.

Chodź po biurze co pół godziny, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia bólu pleców, szyi i/lub ramion. Pamiętaj, aby wstać i poruszać się, jeśli zaczniesz odczuwać ból lub napięcie. Prostym sposobem jest ustawienie cichego alarmu w smartfonie, który uruchamia się co 30 minut. Możesz nie być w stanie wstawać za każdym razem, gdy włączy się alarm, ale będzie to dobrym przypomnieniem, że siedzisz już od dłuższego czasu, zwłaszcza jeśli pominiesz alarm kilka razy z rzędu.