Menu Zamknij
header

Haluks, czyli tzw. paluch koślawy, to zwyrodnienie stopy, które objawia się obecnością charakterystycznego guza przy wewnętrznej krawędzi stopy, a także deformacją dużego palca (czasem również kilku palców). Haluksy leczy się poprzez stosowanie specjalistycznych wkładek ortopedycznych, ortez i podczas operacji. Pomocniczo wykorzystywana jest także rehabilitacja.

Haluksy to problem występujący częściej u kobiet. Do przyczyn rozwoju tego zwyrodnienia stóp zalicza się czynniki genetyczne, częste noszenie butów na wysokim obcasie, nadwaga, płaskostopie oraz stojący tryb życia.

Jak powstają haluksy? Otóż przeciążenie przedniej części stopy na skutek któregoś z tych czynników zwiększa ucisk na palucha i łuk poprzeczny stopy. To z kolei prowadzi do przeciążeń wewnętrznej krawędzi stopy, rozwoju charakterystycznego guza oraz deformacji palców. Towarzyszy temu ból, niekiedy naprawdę silny, a do powikłań zalicza się m.in. zapalenie wysiękowe kaletki oraz podwichnięcie stawu śródstopno-palcowego.

Metody leczenia haluksów zależą od stopnia zaawansowania choroby. Początkowo nieprawidłowe ułożenie stopy można korygować za pomocą specjalistycznych wkładek ortopedycznych oraz ortez. Odciążają one stawy, stabilizują palec oraz zatrzymują deformację. Zaawansowane haluksy leczy się operacyjnie – obecnie są to zabiegi mało inwazyjne, mikrochirurgiczne, nieobciążające dla pacjenta i niewymagające długotrwałego unieruchomienia. 

Rehabilitacja w leczeniu haluksów

Zarówno w leczeniu zachowawczym haluksów, jak i u pacjentów oczekujących na operację oraz już po jej wykonaniu pomocniczo stosuje się także rehabilitację.

  • Kinezyterapia – są to różnego rodzaju ćwiczenia, które mają za zadanie wzmacnianie struktur tworzących stopę, usprawnienie przewodnictwa nerwowego oraz hamowanie zmian degeneracyjnych. Może to być np. toczenie stopą piłeczki albo wykonywanie palcami u stóp ruchów podobnych do grania na pianinie.
  • Fizykoterapia – zastosowanie znajdują różne zabiegi fizykoterapeutyczne, w tym fala uderzeniowa, ultradźwięki, pole magnetyczne oaz krioterapia. Mają one działanie przeciwbólowe, hamują procesy zapalne oraz spowalniają rozwój zmian zwyrodnieniowych.
  • Kinesiotaping – jest to naklejanie na stopę specjalnych elastycznych taśm. Lekko unoszą one skóry do góry i poprawiają jej napięcie, co przyczynia się do poprawy krążenia krwi, zmniejsza odczuwanie przez pacjenta bólu oraz pomaga skorygować nieprawidłowe ustawienie palca.

W naszych placówkach KRIOSONIK pomagamy pacjentom borykającym się z haluksami w różnych stadiach, zawsze dobierają metody rehabilitacji do ich indywidualnych potrzeb. Zapraszamy do kontaktu!

Czy aktywność fizyczna wpływa na naszą odporność?

O tym, że aktywność fizyczna ma nieoceniony wpływ na ludzkie zdrowie nie trzeba nikogo przekonywać. Regularny ruch pozwala utrzymywać prawidłową masę ciała, usprawnia mięśnie i stawy, pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu krążenia, a nawet pozwala radzić sobie ze stresem. Warto jednak wiedzieć, że aktywność fizyczna ma także wpływ na ludzką odporność i są na to naukowe dowody! Układ odpornościowy – zwany również układem immunologicznym – to pierwsza linia obrony organizmu człowieka przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, w tym bakteriami czy wirusami. Składa się z różnego rodzaju narządów, komórek, przeciwciał oraz cytokin. Kiedy organizm ma kontakt z wywołującymi choroby bakteriami czy wirusami, układ odpornościowy wzmaga swoją pracę, by zwalczyć szkodliwe drobnoustroje i zapobiec infekcji. Na funkcjonowanie układu odpornościowego ma wpływ wiele czynników – m.in. wiek, przebyte wcześniej choroby, dieta, ale również aktywność fizyczna. Niektóre z nich są zupełnie niezależne od człowieka, ale inne można modyfikować sprawiając, że układ odpornościowy pracuje lepiej i skuteczniej. Jak ruch wpływa na odporność organizmu? Liczne badania naukowe dowiodły, że regularna aktywność fizyczna, połączona ze zdrową, zbilansowaną dietą w pozytywny sposób wpływają na funkcjonowanie układu odpornościowego człowieka.
  • Podczas aktywności fizycznej przyspiesza produkcja makrofagów, czyli komórek chroniących organizm przed bakteriami i wirusami. Wówczas są one również bardziej aktywne.
  • Regularny ruch na wpływ na pracę limfocytów, czyli komórek chroniących organizm przez zaburzeniami autoimmunologicznymi.
  • Dzięki aktywności fizycznej zwiększa się stężenie we krwi przeciwciał typu IgG oraz IgM – są one kluczowe w szybkiej odpowiedzi immunologicznej organizmu w sytuacji kontaktu ze szkodliwymi bakteriami, wirusami czy grzybami.
  • Podczas ćwiczeń fizycznych wzrasta temperatura ludzkiego ciała – według badań w pewnym zakresie pozwala to hamować namnażanie się chorobotwórczych bakterii.
Należy jednak pamiętać, że pozytywny wpływ na odporność organizmu ma regularny ruch, ale o umiarkowanym nasileniu, koniecznie dopasowany do wieku, ogólnej sprawności oraz możliwości fizycznych danego człowieka. Istnieją bowiem potwierdzone naukowo doniesienia, że bardzo wyczerpująca aktywność (ponad 90 minut ruchu o bardzo dużym nasileniu i wysokiej intensywności) czasowo zaburza funkcjonowanie układu immunologicznego. Zwiększa ona również ryzyko kontuzji układu ruchu. Co i jak ćwiczyć, by poprawić pracę układu odpornościowego? Ogólnie za pozytywnie wpływającą na pracę układu immunologicznego uznaje się aktywność o umiarkowanej intensywności, wykonywane codziennie przez 40 minut, ale nieprowadzące do uczucia przemęczenia. Rodzaj aktywności należy dopasować do indywidualnych upodobań. Spacer, jazda na rowerze, rekreacyjna przebieżka, gimnastyka, zajęcia w fitness klubie, pływanie – możliwości jest mnóstwo! W centrum KRIOSONIK osoby uprawiające sport – zarówno amatorsko, jak i wyczynowo – skorzystać mogą z oferty kompleksowej fizjoterapii sportowej, obejmującej m.in. wspomaganie treningów, podnoszenie możliwości fizycznych organizmu, regenerację powysiłkową czy zabiegi przyspieszające powrót do zdrowia po kontuzji. Zachęcamy do kontaktu -> https://www.kriosonik.pl/rehabilitacja-warszawa/kontakt.