Menu Zamknij
header

Haluks, czyli tzw. paluch koślawy, to zwyrodnienie stopy, które objawia się obecnością charakterystycznego guza przy wewnętrznej krawędzi stopy, a także deformacją dużego palca (czasem również kilku palców). Haluksy leczy się poprzez stosowanie specjalistycznych wkładek ortopedycznych, ortez i podczas operacji. Pomocniczo wykorzystywana jest także rehabilitacja.

Haluksy to problem występujący częściej u kobiet. Do przyczyn rozwoju tego zwyrodnienia stóp zalicza się czynniki genetyczne, częste noszenie butów na wysokim obcasie, nadwaga, płaskostopie oraz stojący tryb życia.

Jak powstają haluksy? Otóż przeciążenie przedniej części stopy na skutek któregoś z tych czynników zwiększa ucisk na palucha i łuk poprzeczny stopy. To z kolei prowadzi do przeciążeń wewnętrznej krawędzi stopy, rozwoju charakterystycznego guza oraz deformacji palców. Towarzyszy temu ból, niekiedy naprawdę silny, a do powikłań zalicza się m.in. zapalenie wysiękowe kaletki oraz podwichnięcie stawu śródstopno-palcowego.

Metody leczenia haluksów zależą od stopnia zaawansowania choroby. Początkowo nieprawidłowe ułożenie stopy można korygować za pomocą specjalistycznych wkładek ortopedycznych oraz ortez. Odciążają one stawy, stabilizują palec oraz zatrzymują deformację. Zaawansowane haluksy leczy się operacyjnie – obecnie są to zabiegi mało inwazyjne, mikrochirurgiczne, nieobciążające dla pacjenta i niewymagające długotrwałego unieruchomienia. 

Rehabilitacja w leczeniu haluksów

Zarówno w leczeniu zachowawczym haluksów, jak i u pacjentów oczekujących na operację oraz już po jej wykonaniu pomocniczo stosuje się także rehabilitację.

  • Kinezyterapia – są to różnego rodzaju ćwiczenia, które mają za zadanie wzmacnianie struktur tworzących stopę, usprawnienie przewodnictwa nerwowego oraz hamowanie zmian degeneracyjnych. Może to być np. toczenie stopą piłeczki albo wykonywanie palcami u stóp ruchów podobnych do grania na pianinie.
  • Fizykoterapia – zastosowanie znajdują różne zabiegi fizykoterapeutyczne, w tym fala uderzeniowa, ultradźwięki, pole magnetyczne oaz krioterapia. Mają one działanie przeciwbólowe, hamują procesy zapalne oraz spowalniają rozwój zmian zwyrodnieniowych.
  • Kinesiotaping – jest to naklejanie na stopę specjalnych elastycznych taśm. Lekko unoszą one skóry do góry i poprawiają jej napięcie, co przyczynia się do poprawy krążenia krwi, zmniejsza odczuwanie przez pacjenta bólu oraz pomaga skorygować nieprawidłowe ustawienie palca.

W naszych placówkach KRIOSONIK pomagamy pacjentom borykającym się z haluksami w różnych stadiach, zawsze dobierają metody rehabilitacji do ich indywidualnych potrzeb. Zapraszamy do kontaktu!

Dolegliwy ból kręgosłupa po ciąży – jak sobie poradzić?

Bóle kręgosłupa pojawiające się zarówno w trakcie ciąży, jak i po porodzie są zdecydowanie jedną z najbardziej uciążliwych dolegliwości z jakimi musi mierzyć się młoda mama. Utrzymujący wagę całego ciała kręgosłup odczuwa znacząco zmianę środka ciężkości i dodatkowe kilogramy w postaci rozwijającego się w brzuchu dziecka, a po porodzie często nie jest w stanie szybko wrócić do swojej najlepszej kondycji. Sytuacji nie ułatwia oczywiście opieka nad maleństwem, która choć sama  w sobie jest dla matki przyjemnością, początkowo dość mocno obciąża wracający do formy organizm. Co poradzić na dolegliwe bóle kręgosłupa po ciąży i czy fizjoterapia jest na tym etapie wskazana?

Przyczyny bólu kręgosłupa po ciąży

Zarówno ciąża jak i poród są dla organizmu kobiety sporym obciążeniem, po którym dojście do siebie może zająć nawet kilka miesięcy. Kręgosłup potrzebuje czasu, by przystosować się do zwiększającego się obciążenia, jednak po porodzie z czasem powinien wrócić do pełnej funkcjonalności. Niestety, aby tak się stało optymalną sytuacją byłby wypoczynek, na który większość kobiet po ciąży zwyczajnie nie może sobie pozwolić – chęć i potrzeba zajmowania się dzieckiem jest silniejsza, a dodatkowe obowiązki domowe nie pozwalają całkowicie odciążyć kręgosłupa. W efekcie, przez schylanie się czy dźwiganie zakupów kręgosłup boli, utrudniając nie tylko poruszanie się czy prace domowe, ale często nawet leżenie. Jedną z częstych przyczyn bólu pleców po ciąży jest także karmienie piersią. Dla wielu kobiet, które po raz pierwszy zostają matkami, zadanie to jest wielkim wyzwaniem. Przyjęcie odpowiedniej pozycji podczas karmienia, wygodnej zarówno dla matki jak i dziecka jest jednak konieczne – jeśli okres karmienia ma trwać przez kilka miesięcy, spinanie się i siedzenie w zgarbieniu przez nawet kilka godzin dziennie odbiją się mocno na zdrowiu młodej mamy.

Ćwiczenia po ciąży – czy są bezpieczne dla kręgosłupa?

Wielu lekarzy-położników zaleca, by kobieta po ciąży wróciła do pewnego poziomu aktywności fizycznej, a jeśli nie ma przeciwwskazań, także do regularnych treningów. Ćwiczenia nie mogą być oczywiście zbyt obciążające, szczególnie dla wrażliwego kręgosłupa i odcinka lędźwiowego, ale ich całkowite zaprzestanie może jedynie pogorszyć kondycję pleców. Jakie ćwiczenia warto włączyć dla zdrowia kręgosłupa po ciąży? Na jego stan negatywnie wpłyną wszystkie treningi wymagające gwałtownych skłonów, podnoszenia ciężarów i długotrwałego stania, dlatego fizjoterapeuci i trenerzy specjalizujący się w programach treningowych dla kobiet po ciąży zalecają znacznie lżejszy aerobik, ćwiczenia na basenie, a także regularne korzystanie z masaży.

Jak poradzić sobie z bólem pleców po porodzie?

Pierwszą i najważniejszą wskazówką dla każdej kobiety zmagającej się po ciąży z bólem kręgosłupa jest spokój i odpoczynek – ciało matki jest przystosowane do macierzyństwa, jednak nawet w najlepszym zdrowiu będzie wymagało kilku dni wytchnienia. Z reguły pierwsze odczuwane bóle kręgosłupa znane doskonale z ciąży mijają samoistnie po kilku dniach. Jeśli po miesiącu dalej nie dają spokoju, warto skonsultować je ze specjalistą. Fizjoterapia i rehabilitacja dla kręgosłupa po ciąży jest jak najbardziej wskazana, przy czym zawsze należy zaznaczyć już podczas pierwszej wizyty że bóle są związane z przebytą ciążą i porodem – specjalista będzie mógł dobrać masaże i ćwiczenia tak, by przywrócić sprawne funkcjonowanie kręgosłupa szybko i najbardziej komfortowo. W międzyczasie warto jednak samodzielnie pamiętać o kilku zasadach, które usprawnią pracę wykonywaną pod okiem fizjoterapeuty. Przez pierwsze miesiące po porodzie, zwłaszcza gdy młodej mamie dokuczają bóle kręgosłupa, warto sięgać po wszelkie dostępne na rynku pomoce i gadżety ułatwiające opiekę nad dzieckiem. Nawet tak proste dodatki jak przewijak umieszczony wysoko i nie wymagający ciągłego pochylania się czy wanienka na stelażu sprawią, że kręgosłup nie będzie nieustannie obciążony. Samo noszenie dziecka na rękach to również spory wysiłek dla pleców, które można w dość łatwy sposób odciążyć wykorzystując dedykowane nosidełka i chusty pozwalające lepiej rozłożyć ciężar dziecka noszonego w dalszym ciągu przy ciele. Ból kręgosłupa po ciąży nie jest problemem wstydliwym i w rzeczywistości dotyczy naprawdę wielu mam, zarówno tych opiekujących się swoim pierwszym, jak i kolejnym dzieckiem. Nie bójmy się sięgać po pomóc i odciążyć kręgosłup tak, jak to możliwe – bez sprawnego szkieletu trudno poruszać się swobodnie i w pełni opiekować swoją pociechą.