Menu Zamknij
header

Hydroterapia, czyli wodolecznictwo, to jedna z najstarszych metod fizykoterapii, polegająca na poddawaniu ciała działaniu wody o niskiej lub wysokiej temperaturze, wykonywaniu różnego rodzaju kąpieli, natrysków, płukań itp. Hydroterapia znajduje szerokie zastosowanie w medycynie, również w leczeniu chorób i urazów w obrębie układu ruchu.

Hydroterapia jest dziedziną o bardzo długiej historii. Lecznicze zabiegi z zastosowaniem wody wykonywano już w okresie starożytnym, a ich entuzjastą był np. Hipokrates, który powszechnie zalecał gorące i zimne kąpiele do leczenia różnego rodzaju schorzeń. Hydroterapia bardzo dużą popularność zyskała na przełomie XIX i XX wieku, kiedy lecznicze kąpiele, natryski i inne zabiegi były dostępne w popularnych miejscowościach uzdrowiskowych i sanatoriach.

Hydroterapia – jak woda wpływa na organizm?

Skuteczność zabiegów hydroterapii wynika z fizycznych właściwości wody oraz efektów fizjologicznych pojawiających w organizmie, gdy zostaje poddany jej działaniu. I tak woda ma zdolność przewodzenia i magazynowania ciepła, posiada również pewne właściwości mechaniczne, takie jak siła oporu, wyporu oraz nacisku. Z kolei do efektów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem działania wody zalicza się schłodzenie lub ogrzanie tkanek (co z kolei ma wpływ na funkcjonowanie m.in. układu krwionośnego i limfatycznego), a także reakcja na zanurzenie ciała w wodzie (m.in. pozorna redukcja masy ciała oraz wpływ na równowagę wodno-elektrolitową).

Hydroterapia – rodzaje zabiegów

Do głównych zabiegów hydroterapii zalicza się:

  • kąpiele (częściowe, całkowite, perełkowe, tlenowe, aromatyczne),
  • masaże podwodne,
  • polewanie,
  • natryski stałe i ruchome,
  • zabiegi z użyciem wody i tkanin (zmywanie, nacieranie, oklepywanie, okłady, kompresy),
  • zabiegi bez ciśnienia wody (kąpiele parowe, sauna).

Hydroterapia w fizjoterapii – jakie ma zastosowanie?

Zabiegi hydroterapii mają działanie przeciwbólowe, zmniejszają stany zapalne, korygują zaburzenia napięcia mięśni, poprawiają sprawność układu ruchu i koordynację ruchową, mają działanie odprężające i relaksacyjne.

Hydroterapia znajduje szerokie zastosowanie jako element leczenia różnego rodzaju urazów, kontuzji i schorzeń układu ruchu, takich jak:

  • choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • przewlekłe zapalenie stawów,
  • bóle reumatyczne,
  • stany po ostrych urazach w obrębie stawów, więzadeł i ścięgien,
  • bóle i kontuzje mięśni.

Hydroterapia może być również elementem regeneracji powysiłkowej osób aktywnych fizycznie.

Co do zasady, zabiegi z wykorzystaniem wody są bardzo bezpieczne. Istnieją jedynie pewne przeciwwskazania do kąpieli gorących – zalicza się do nich m.in. niewydolność serca, choroba niedokrwienna oraz miażdżyca.

Zabiegi hydroterapii ukierunkowane na terapię różnych urazów i schorzeń wykonujemy w naszych centrach Kriosonik. Wszystkie osoby wymagające tego typu pomocy zapraszamy do kontaktu!

Jak wybrać odpowiedni plecak dla dziecka?

Wybór plecaka dla dziecka bywa trudny niezależnie od wieku – już przedszkolaki mają swoje opinie o tym co lubią, a czego nie będą chciały nosić ze sobą na co dzień. To do rodzica należy jednak obowiązek znalezienia plecaka, który połączy styl i estetykę odpowiadającą dziecku z funkcjonalnością i bezpieczeństwem całej konstrukcji plecaka. Nawet lekkie obciążenie kręgosłupa, przy nieprawidłowo rozłożonym ciężarze wpływa negatywnie na postawę dziecka. Jak jednak wybrać odpowiedni plecak lub tornister? Na jakie elementy zwracać uwagę?

Plecak czy tornister – co wybrać dla przedszkolaka, pierwszoklasisty i starszaka?

Na początku warto skupić się na głównych różnicach między tornistrem i plecakiem. Ten pierwszy, w całości usztywniony, ułatwia zachowanie prawidłowej postawy podczas noszenia i zwykle polecany jest dla pierwszoklasistów po raz pierwszy noszących ze sobą większą liczbę książek i zeszytów. W tornistrze dość łatwo schować wszystkie niezbędne przybory szkolne i artystyczne bez obaw, że się pogniotą. Niestety, tornistry są od klasycznego plecaka znacznie cięższe i w połączeniu z wyposażeniem mogą już trochę ważyć. Pediatrzy zalecają, by dla zdrowia kręgosłupa dziecięcego waga plecaka lub tornistra nie przekraczała 10% wagi dziecka. Wybierając dla dziecka plecak, stawiamy przede wszystkim na lżejszą konstrukcję, a w efekcie większą ładowność całego plecaka. Wśród młodych szkolniaków coraz częściej pojawia się też opinia, że plecak jest zwyczajnie lepszy i bardziej stylowy niż tornister – każde dziecko w tym wieku marzy, by być starsze, a przecież starszaki nie noszą twardych, bajkowych tornistrów. Plecaki nie są w młodym wieku całkowicie zakazane, jednak warto wiedzieć jak wybrać te najlepsze.

Po czym poznać dobry plecak dla dziecka – najważniejsze wskazówki dla zdrowego kręgosłupa

  • Rozmiar plecaka dla dziecka powinien być zawsze zgodny z anatomią malucha – jego górna krawędź nie może sięgać wyżej, niż szyja i ramiona, a dolna nie powinna kończyć się dalej niż linia pleców.
  • Usztywniane plecy to dobre rozwiązanie w plecaku malucha – konstrukcja taka nie tylko pozwala utrzymać prawidłową postawę podczas spaceru z plecakiem, ale dzięki uwypukleniom układa się doskonale wzdłuż naturalnego kształtu pleców. Ważne, by plecak był odpowiednio wyprofilowany szczególnie w odcinku lędźwiowym, układając ciężar na całych plecach, a nie tylko ramionach i biodrach.
  • Szelki w plecaku dla dziecka powinny nie być za wąskie, by nie wpijały się w ramiona, ale też nie na tyle szerokie, by plecak był zwyczajnie niewygodny. Niektórzy producenci stawiają na rozwiązania znane z plecaków outdoorowych, wyposażając plecaki dziecięce w dodatkowy pas na wysokości klatki piersiowej, ułatwiający odciążenie ramion i kręgosłupa. Ważne, by szelki były też regulowane – plecak, który da się regulować będzie po prostu trwalszy i bardziej dopasowany do ciała dziecka.
  • Wnętrze plecaka jest sprawą dość indywidualną, jednak dla dzieci wygodniejsze są zdecydowanie te z dodatkowymi przegródkami na drugie śniadanie, napój, worek na zajęcia w-fu czy sztywniejszą przegrodą na bloki rysunkowe. Coraz częściej pediatrzy zwracają jednak uwagę, że ciężar w plecaku z przegrodami rozkłada się trochę lepiej, niż w tym z jedną komorą, dlatego warto rozważyć bardziej rozbudowane modele.
  • Wzmocnione dno sprawia, że gdy plecak będzie odkładany na stół lub na podłogę, nie zniszczy się zbyt szybko, a też sam plecak nie odkształci się z powodu obciążenia książkami i ich ostrymi rogami. To ważne, jeśli chcemy by przetrwał choć jeden rok szkolny!
Wybierając plecak, dopiero po sprawdzeniu jego budowy można w ogóle zwrócić uwagę na estetykę i w kwestii tej warto pozwolić zadecydować dziecku. To dobry sposób na kompromis, który zadowoli i rodzica i dziecko, ale też szansa by zadbać o zdrowie kręgosłupa malucha już od pierwszych dni nauki w szkole.

Jak wybrać odpowiedni plecak dla dziecka – podpowiadamy

To dziecko chodzi do szkoły, codziennie spotykając się ze swoimi rówieśnikami i nawet bezwiednie porównując się do nich, także pod kątem tego „kto ma lepszy plecak”. Trudno więc odgórnie narzucać maluchom jeden model, nie pozwalając podjąć samodzielnej decyzji co do koloru czy wzoru. Budowa to jednak zupełnie odrębna kwestia, której każdy rodzic powinien być w pełni świadomy – na krzywy kręgosłup oddziałuje nie tylko noszenie plecaka na jednym ramieniu, ale też wybór nieodpowiedniego, choć wyglądającego na porządny plecaka. Czasem lepiej zapłacić ciut więcej, niż posyłać dziecko na fizjoterapię z powodu wczesnego skrzywienia kręgosłupa.