Menu Zamknij
header

Hydroterapia, czyli wodolecznictwo, to jedna z najstarszych metod fizykoterapii, polegająca na poddawaniu ciała działaniu wody o niskiej lub wysokiej temperaturze, wykonywaniu różnego rodzaju kąpieli, natrysków, płukań itp. Hydroterapia znajduje szerokie zastosowanie w medycynie, również w leczeniu chorób i urazów w obrębie układu ruchu.

Hydroterapia jest dziedziną o bardzo długiej historii. Lecznicze zabiegi z zastosowaniem wody wykonywano już w okresie starożytnym, a ich entuzjastą był np. Hipokrates, który powszechnie zalecał gorące i zimne kąpiele do leczenia różnego rodzaju schorzeń. Hydroterapia bardzo dużą popularność zyskała na przełomie XIX i XX wieku, kiedy lecznicze kąpiele, natryski i inne zabiegi były dostępne w popularnych miejscowościach uzdrowiskowych i sanatoriach.

Hydroterapia – jak woda wpływa na organizm?

Skuteczność zabiegów hydroterapii wynika z fizycznych właściwości wody oraz efektów fizjologicznych pojawiających w organizmie, gdy zostaje poddany jej działaniu. I tak woda ma zdolność przewodzenia i magazynowania ciepła, posiada również pewne właściwości mechaniczne, takie jak siła oporu, wyporu oraz nacisku. Z kolei do efektów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem działania wody zalicza się schłodzenie lub ogrzanie tkanek (co z kolei ma wpływ na funkcjonowanie m.in. układu krwionośnego i limfatycznego), a także reakcja na zanurzenie ciała w wodzie (m.in. pozorna redukcja masy ciała oraz wpływ na równowagę wodno-elektrolitową).

Hydroterapia – rodzaje zabiegów

Do głównych zabiegów hydroterapii zalicza się:

  • kąpiele (częściowe, całkowite, perełkowe, tlenowe, aromatyczne),
  • masaże podwodne,
  • polewanie,
  • natryski stałe i ruchome,
  • zabiegi z użyciem wody i tkanin (zmywanie, nacieranie, oklepywanie, okłady, kompresy),
  • zabiegi bez ciśnienia wody (kąpiele parowe, sauna).

Hydroterapia w fizjoterapii – jakie ma zastosowanie?

Zabiegi hydroterapii mają działanie przeciwbólowe, zmniejszają stany zapalne, korygują zaburzenia napięcia mięśni, poprawiają sprawność układu ruchu i koordynację ruchową, mają działanie odprężające i relaksacyjne.

Hydroterapia znajduje szerokie zastosowanie jako element leczenia różnego rodzaju urazów, kontuzji i schorzeń układu ruchu, takich jak:

  • choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • przewlekłe zapalenie stawów,
  • bóle reumatyczne,
  • stany po ostrych urazach w obrębie stawów, więzadeł i ścięgien,
  • bóle i kontuzje mięśni.

Hydroterapia może być również elementem regeneracji powysiłkowej osób aktywnych fizycznie.

Co do zasady, zabiegi z wykorzystaniem wody są bardzo bezpieczne. Istnieją jedynie pewne przeciwwskazania do kąpieli gorących – zalicza się do nich m.in. niewydolność serca, choroba niedokrwienna oraz miażdżyca.

Zabiegi hydroterapii ukierunkowane na terapię różnych urazów i schorzeń wykonujemy w naszych centrach Kriosonik. Wszystkie osoby wymagające tego typu pomocy zapraszamy do kontaktu!

Poznaj dietę, która wpływa na mocne kości i stawy!

Powszechnie wiadomo, że na zdrowie kości i stawów wpływa wiele czynników – zarówno predyspozycje genetyczne, tryb życia, jak i poziom aktywności fizycznej czy… stosowana dieta. Badania dowiodły, że są produkty, których spożywanie wzmacnia kości i stawy, zmniejszając ryzyko ich kontuzji czy chorób. Co jeść, by mieć mocne kości i sprawne stawy?
  • Nabiał
Mleko i jego przetwory, takie jak maślanka, kefir i jogurt naturalny, ale również twaróg oraz żółte sery to źródło doskonale przyswajalnego białka, które z kolei zawiera aminokwasy niezbędne do budowy tworzącej stawy tkanki chrzęstnej. Osoby, które cierpią na nietolerancję laktozy, mogą sięgać po mleko sojowe lub mleko roślinne (np. jaglane lub owsiane). Nie można zapominać, że nabiał jest także bardzo cennym źródłem wapnia, który jest niezbędny do zachowania zdrowia kości. Musi on być koniecznie stałym składnikiem codziennej diety, zwłaszcza dzieci w okresie wzrostu oraz kobiet w okresie menopauzy.
  • Ryby
Ryby to jeden z najzdrowszych pokarmów, jaki możemy sobie wyobrazić. Po pierwsze – zawierają w sobie duże ilości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które nie dość, że mają dobroczynny wpływ na serce, układ krążenia i pracę mózgu, to również łagodzą stany zapalne, m.in. w obrębie stawów. Dodatkowo, ryby – jako nieliczny produkt – zawierają w sobie pewne ilości witaminy D, niezbędnej do wchłaniania wapnia i fosforu, a więc wpływającej na zdrowie kości. Ryby powinny gościć na naszych stołach jak najczęściej, a co najmniej 3-4 razy w tygodniu. Najlepsze są tłuste ryby morskie: halibut, dorsz, makrela.
  • Warzywa i owoce
Są prawdziwą skarbnicą mikroelementów oraz witamin, z których wiele jest potrzebnych dla zachowania zdrowia kości i stawów. Szczególną uwagę warto zwrócić na źródła witaminy C. W pierwszej chwili może ona kojarzyć się głównie z odpornością organizmu, ale trzeba pamiętać, że witamina C jest niezbędna do produkcji kolagenu, czyli białka budującego stawy i ścięgna (z włókien kolagenowych zbudowane jest np. ścięgno Achillesa). Źródłem witaminy C są owoce cytrusowe, papryka, natka pietruszki, kiwi, truskawki czy porzeczki. W diecie osób dbających o stawy powinny znaleźć się również brokuły (zawarta w nich substancja pod nazwą sulforafan hamuje enzym przyczyniający się do rozwoju stawów), a także wiśnie, jagody czy ciemne winogrona, a więc owoce bogate w naturalne barwniki. Zawierają one tzw. antocyjany, które hamują stany zapalne.
  • Produkty pełnoziarniste
Pieczywo z pełnego ziarna, kasze, razowe lub żytnie makarony, mąka żytnia czy orkiszowa – wszystkie te produkty są bogatym źródłem błonnika oraz niezbędnych dla zdrowia stawów minerałów, w tym magnezu. Błonnik usprawnia oczyszczanie organizmu z toksyn, chroniąc przed zakwaszeniem i zapobiegając bólom stawów, z kolei magnez jest kluczowy w walce ze stresem oksydacyjnym, którego efektem mogą być również choroby stawów. Oczywiście należy pamiętać, że jakiekolwiek dolegliwości bólowe kości i stawów trzeba konsultować ze specjalistami. Ważnym elementem ich leczenia jest odpowiednia rehabilitacja, którą zajmujemy się w centrum KRIOSONIK. Osoby zainteresowane zachęcamy do kontaktu -> https://www.kriosonik.pl/rehabilitacja-warszawa/kontakt.\