Menu Zamknij
header

Dyskopatia lędźwiowa to choroba degeneracyjna krążków międzykręgowych, zwanych potocznie dyskami, na odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Jej głównym objawem jest ból w dolnej części kręgosłupa. Co ważne, dyskopatia lędźwiowa wcale nie dotyczy wyłącznie osób starszych – coraz częściej borykają się z nią 30- i 40-latkowie.

Krążki międzykręgowe to elementy anatomiczne kręgosłupa, znajdujące się między kręgami. Umożliwiają one prawidłowy ruch kręgów i amortyzują przeciążenia działające na kręgosłup. Krążki międzykręgowe są zbudowane z położonego centralnie jądra miażdżystego oraz otaczającego go pierścienia włóknistego.

Na skutek wielu czynników – procesów starzenia, codziennych obciążeń, siedzącego trybu życia, niedoboru aktywności fizycznej oraz różnych niekorzystnych nawyków – u niektórych osób dochodzi do procesów degeneracyjnych krążków międzykręgowych. Jądro miażdżyste traci wodę, a pierścień włóknisty – niezbędną elastyczność. Jeśli zwyrodnienie dotyczy krążków międzykręgowych znajdujących się między kręgami lędźwiowego odcinka kręgosłupa, mamy do czynienia z dyskopatią lędźwiową.

Dyskopatia lędźwiowa – objawy

Dyskopatia lędźwiowa w pierwszej chwili bywa kojarzona jako choroba osób starszych, będąca efektem nieuchronnych procesów starzenia, ale coraz częściej diagnozuje się ją u pacjentów młodszych, nawet 30- i 40-letnich, którzy dużo siedzą, mają nadwagę i nie są aktywni fizycznie.

Wśród głównych objawów dyskopatii lędźwiowej znajdują się:

  • ból w dolnym odcinku kręgosłupa – może mieć charakter ostry, nagły i kłujący (wypadnięcie dysku) lub przewlekły, promieniujący przez pośladek aż do nogi (rwa kulszowa),
  • zaburzenia czucia – mrowienie i drętwienie kręgosłupa oraz kończyny dolnej,
  • napięcie i skurcze mięśni okołokręgosłupowych,
  • w zaawansowanych przypadkach – problemy z trzymaniem moczu i/lub stolca.

Dyskopatia lędźwiowa – diagnostyka i leczenie

Diagnostyką dyskopatii lędźwiowej zajmuje się ortopeda. Lekarz przeprowadza z pacjentem wywiad oraz wykonuje proste badania palpacyjne i czynnościowe. Do postawienia diagnozy konieczne są jednak badania obrazowe, najczęściej tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny kręgosłupa.

Leczenie dyskopatii lędźwiowej przyjmuje różną postać, zależnie m.in. od stopnia zaawansowania problemu. Szeroko rozpowszechniona jest farmakoterapia, głównie w postaci stosowanych miejscowo maści i żeli o działaniu przeciwzapalnym oraz przeciwbólowym, a także iniekcji okołostawowych. Bardzo ważnym elementem terapii jest także rehabilitacja – różnego rodzaju ćwiczenia mające na celu wzmocnienie mięśni kręgosłupa oraz poprawę ukrwienia okolicznych tkanek, masaże tkanek głębokich, kinesiotaping, a także szeroki zakres zabiegów fizykoterapii (krioterapia, laseroterapia, ultradźwięki). Jeśli leczenie zachowawcze nie przynosi oczekiwanych efektów, a dolegliwości się pogłębiają, przeprowadzona może zostać operacja.

Z dopasowanych do potrzeb planów rehabilitacji dla pacjentów z dyskopatią lędźwiową – zarówno w ramach leczenia zachowawczego, jak i po operacjach w obrębie kręgosłupa – skorzystać można w placówkach KRIOSONIK. Zapewniamy opiekę doświadczonych specjalistów i indywidualne podejście do każdego pacjenta. Zapraszamy!

Domowa siłownia. Oto dyscypliny, które możesz uprawiać w domu!

Z powodu pandemii koronawirusa i ciągle trwających obostrzeń, od wielu miesięcy jesteśmy zmuszeni samodzielnie organizować sobie naszą aktywność fizyczną. Ruchu na świeżym powietrzu możemy zażywać jak zwykle, ale co z ćwiczeniami, skoro siłownie nadal są zamknięte? Odpowiedź jest prosta – sport w domu!

Pandemia koronawirusa wymusiła na nas przeniesienie dużej części codziennych aktywności i obowiązków do domów. Musieliśmy sobie poradzić w nowej rzeczywistości i poukładać sobie swój wolny czas na nowo. Nie inaczej było w przypadku aktywności fizycznej. Podczas miesięcy wiosennych i letnich możemy uprawiać sport na świeżym powietrzu – spacery, bieganie, rower, rolki, hulajnoga i wiele innych. Jednak sprawa się komplikuje, kiedy pogoda nie sprzyja aktywnościom na zewnętrz.

Ciągle zmieniające się obostrzenia nie dają nam możliwości zaplanowania sobie regularnych wizyt na siłowni. Co w takiej sytuacji mają zrobić osoby, które uprawiają ćwiczenia siłowe? Na szczęście wiele dyscyplin sportu można z powodzeniem uprawiać w domu. Co ważne, część aktywności nie wymaga nawet wykorzystania żadnych specjalnych akcesoriów. Pamiętaj tylko, aby dyscyplinę sportu dopasować do swojej aktualnej kondycji fizycznej.

Klasyczne ćwiczenia gimnastyczne

Jednym z najbardziej oczywistych sposobów zadbania o własną kondycję fizyczną w swoich czterech ścianach jest klasyczna gimnastyka. Ćwiczenia gimnastyczne mają na celu kształtowanie prawidłowej postawy ciała i polepszenie ogólnej kondycji fizycznej – pogłębienie wydolności organizmu, zwiększenie jego wytrzymałości, gibkości, a także utrzymanie właściwej koordynacji ruchowej.

Ćwiczenia gimnastyczne najlepiej rozpocząć od krótkiej rozgrzewki. W grę wchodzi spokojne truchtanie w miejscu, krążenia ramion i bioder, delikatne skłony, naprzemienne stykanie łokci i kolan czy też popularne pajacyki. Po rozgrzewce można się pokusić o nieco bardziej wymagające ćwiczenia: przysiady, pajacyki z przysiadami, brzuszki, a dla najlepiej wyćwiczonych osób – pompki.

Joga

Joga nie jest typową dyscypliną sportową, ale czymś na wzór gimnastyki ciała i umysłu. Polega na przyjmowaniu ściśle określonych pozycji ciała i pozostawaniu w nich przez dłuższy czas. Stanowi doskonały sposób na zwiększenie elastyczności i wytrzymałości ciała, zapewnia relaks, odprężenie i wyciszenie. Bardzo ważnym elementem jogi jest świadome oddychanie, które powinno być nieodłącznym elementem całej sesji treningowej.

Pilates

Pilates można uznać za połączenie obu wymienionych wyżej dyscyplin, a mianowicie klasycznej gimnastyki oraz jogi. Podstawą treningu są ćwiczenia wykonywane z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała. Pilates aktywizuje wszystkie grupy mięśniowe. Określeniem, które najlepiej charakteryzuje treningi pilatesu jest rytmika. Poszczególne ćwiczenia powinny być wykonywane rytmicznie, ale w tempie dostosowanym do Twoich możliwości.

Ćwiczenia siłowe

Ćwiczenia siłowe są tym, czego najbardziej brakuje osobom uczęszczającym na siłownię. W warunkach domowych, najlepszym i możliwie najtańszym sposobem uprawiania klasycznych ćwiczeń siłowych są popularne kettle, hantle czy gumy oporowe. Jeśli nie masz takich gadżetów w swoim domu, bez problemu możesz wykorzystać to co znajduje się w zasięgu Twojego wzroku. Świetnym zamiennikiem są butelki z wodą. Jej ciężar dostosuj do swoich możliwości. Kombinacji ćwiczeń jest całe mnóstwo, a zależą one od Twojej siły, aktualnej kondycji i przygotowania. Natomiast gumy oporowe możesz zastąpić rajstopami. Najlepiej użyć tych najgrubszych, aby stawiały wystarczająco duży opór.

Jazda na rowerze

Pedałowanie w domowym zaciszu to doskonała propozycja nie tylko na zimne miesiące, ale również na deszczową pogodę w środku lata. Tutaj jednak będzie Ci potrzebne dodatkowe wyposażenie – rower stacjonarny lub trenażer (jeśli posiadasz klasyczny rower). Trenażer to specjalny stelaż, który utrzymuje rower tuż nad ziemią i umożliwia niejako pedałowanie w powietrzu. Jazda na rowerze – również w domu – stanowi doskonały sposób aktywizacji mięśni nóg, brzucha i pośladków.

Podsumowanie

Jak widzisz, możliwości uprawiania sportu w domu jest całkiem sporo. Wybór konkretnej dyscypliny zależy tylko od Twoich chęci oraz kondycji fizycznej. W wielu przypadkach nie będą Ci nawet potrzebne żadne dodatkowe akcesoria. W internecie znajdziesz wiele filmików instruktażowych, które pomogą Ci postawić pierwsze kroki w każdej domowej dyscyplinie sportowej. Pamiętaj, sport to zdrowie!