Menu Zamknij
header

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, każdy ubezpieczony pacjent ma prawo do rehabilitacji finansowanej przez NFZ. Skierowanie na rehabilitację może wystawić każdy lekarz ubezpieczenia zdrowotnego i to on decyduje o wyborze właściwej formy rehabilitacji.

Rehabilitacja jest ważnym elementem leczenia zarówno osób chorych przewlekle, jak i pacjentów, którym np. przytrafiła się kontuzja, nagły uraz albo wypadek. Skierowanie na rehabilitację finansowaną przez NFZ może wystawić każdy lekarz ubezpieczenia zdrowotnego i to właśnie on decyduje, jaka forma rehabilitacji będzie właściwa.

W zależności od stanu zdrowia pacjenta, rehabilitacja może być przeprowadzana:

  • ambulatoryjnie – czyli wykonywana w przychodni, przeznaczona dla pacjentów poruszających się samodzielnie (NFZ finansuje wówczas do pięciu zabiegów dziennie w 10-dniowym cyklu terapeutycznym),
  • w warunkach domowych – dla pacjentów, którzy ze względu na stan zdrowia albo niepełnosprawność nie są w stanie poruszać się samodzielnie i docierać do przychodni na zabiegi (do 80 dni zabiegowych w roku kalendarzowym, w trakcie których może być wykonywanych do pięciu zabiegów dziennie),
  • w ośrodku lub na oddziale dziennym – dla pacjentów, których stan zdrowia nie pozwala na rehabilitację ambulatoryjną, ale również nie wymaga całodobowego nadzoru (od 15 do 30 dni zabiegowych, w czasie których wykonywanych jest średnio pięć zabiegów dziennie,
  • stacjonarnie – przeznaczona dla pacjentów, którzy ze względu na kontynuację leczenia wymagają kompleksowych czynności rehabilitacyjnych oraz całodobowej opieki pielęgniarskiej, może mieć np. charakter neurologiczny, kardiologiczny albo pulmonologiczny, trwa z wyjątkami do 6 tygodni (może zostać przedłużona).

Koniecznie zarejestruj skierowanie!

Po otrzymaniu skierowania na rehabilitację należy znaleźć placówkę, która posiada podpisaną umowę z NFZ-em na świadczenie takich usług i – co bardzo ważne – zarejestrować w niej skierowanie w ciągu 30 dni od daty wystawienia. Następnie pozostaje już tylko czekać na ustalony termin wizyty.

Warto pamiętać, że na skierowaniach z zakresu rehabilitacji leczniczej nie ma wyszczególnionych konkretnych zabiegów. O tym, jakie procedury i zabiegi będą wykonywane, decyduje fizjoterapeuta podczas pierwszego spotkania z pacjentem – w oparciu o istniejącą dokumentacją medyczną, wyniki badań, wywiad i diagnostykę funkcjonalną.

W placówkach KRIOSONIK realizujemy świadczenia rehabilitacji na NFZ, zarówno ambulatoryjnej, jak i domowej. Jeśli Ty lub bliska Ci osoba potrzebujecie takiej pomocy, zachęcamy do kontaktu!

Instruktaż ćwiczeń przy bólach kręgosłupa

Bóle kręgosłupa są już problemem cywilizacyjnym i dotyczą osób w różnym wieku. Na szczęście w wielu przypadkach bóle kręgosłupa można łagodzić poprzez systematyczne wykonywanie określonych ćwiczeń. Siedzący tryb życia, częste noszenie ciężkich toreb i plecaków, niedobór aktywności fizycznej, nieodpowiedni materac do snu, ale również postępujące z wiekiem zmiany zwyrodnieniowe, bardzo ciężka praca, urazy spowodowane nagłymi wypadkami – wszystko to może dawać efekty w postaci bólu kręgosłupa. Dolegliwości bólowe o silnym natężeniu, występujące przewlekle, narastające czy uniemożliwiające wykonywanie normalnych czynności należy bezwzględnie skonsultować z lekarzem. Jeśli jednak ból jest efektem codziennego przemęczenia, pomocne mogą okazać się proste ćwiczenia wzmacniające, rozciągające i uelastyczniające, które z powodzeniem można wykonywać w domowym zaciszu. Ćwiczenia na ból kręgosłupa – jak je wykonywać
  • Mostek
Dla osób początkujących lepszym wyborem jest mostek wykonywany z pozycji leżącej. Należy położyć się na plecach, zgiąć nogi w kolanach, a stopy ustawić w niewielkiej odległości od siebie. Ręce należy zgiąć w łokciach i ułożyć dłonie po obu stronach głowy. Następnie należy wyprostować nogi i ręce, unosząc biodra i tułów od podłoża i wyginając ciało w łuk. W pozycji tej należy wytrzymać kilka sekund i delikatnie opuścić tułów na podłoże.
  • Koci grzbiet
Jest to ćwiczenie wykonywane z klęku podpartego. Plecy, ramiona i biodra powinny znajdować się w jednej linii. Kolana należy rozchylić na szerokość bioder, a stopy – wyprostować. Wyprostowane w łokciach ręce należy rozstawić na szerokość barków. Po wykonaniu głębokiego wdechu nosem wraz z wydechem przez usta głowę należy powoli kierować ku mostkowi, jednocześnie wyginając w łuk kręgosłup na odcinku piersiowym. W tej pozycji trzeba pozostać około 10 sekund.
  • Ukłon japoński
Siadamy na złączonych piętach i wyciągamy ręce do przodu. Kolana mogą być złączone lub szeroko rozstawione. Powoli przesuwamy ręce do przodu, centymetr po centymetrze, starając się rozciągnąć mięśnie pleców. W pozycji tej należy wytrzymać 10-15 sekund, a później wyprostować się, biorąc głęboki oddech.
  • Przenoszenie nóg
Jest to ćwiczenie wykonywane w pozycji leżącej na plecach– najlepiej na miękkim dywanie lub na macie. Nogi należy zgiąć w kolanach, a ręce rozłożyć na bok. Następnie należy powoli przenosić nogi na przemian na jedną i drugą stronę. Pozwala to odciążyć i rozluźnić odcinek lędźwiowy kręgosłupa.
  • Deska
Do wykonania tego ćwiczenia należy przyjąć pozycję klęczącą i oprzeć się na przedramionach. Barki muszą znajdować się dokładnie nad łokciami. Opierając się na palcach stóp należy unieść tułów i napiąć mięśnie brzucha, uważając przy tym, aby nie unosić pośladków ani nie wyginać odcinka lędźwiowego kręgosłupa. W tej pozycji należy wytrzymać początkowo około 20 sekund, a później stopniowo wydłużać ten czas, nawet do około minuty. Osoby, które borykają się z bólami kręgosłupa zapraszamy również na konsultacje fizjoterapeutyczne do naszego centrum KRIOSONIK. Doświadczeni fizjoterapeuci podpowiedzą, jakie ćwiczenia i zabiegi pomogą pozbyć się przykrych dolegliwości! Zapraszamy do kontaktu -> https://www.kriosonik.pl/rehabilitacja-warszawa/kontakt.