Menu Zamknij
header

Haluks, czyli tzw. paluch koślawy, to zwyrodnienie stopy, które objawia się obecnością charakterystycznego guza przy wewnętrznej krawędzi stopy, a także deformacją dużego palca (czasem również kilku palców). Haluksy leczy się poprzez stosowanie specjalistycznych wkładek ortopedycznych, ortez i podczas operacji. Pomocniczo wykorzystywana jest także rehabilitacja.

Haluksy to problem występujący częściej u kobiet. Do przyczyn rozwoju tego zwyrodnienia stóp zalicza się czynniki genetyczne, częste noszenie butów na wysokim obcasie, nadwaga, płaskostopie oraz stojący tryb życia.

Jak powstają haluksy? Otóż przeciążenie przedniej części stopy na skutek któregoś z tych czynników zwiększa ucisk na palucha i łuk poprzeczny stopy. To z kolei prowadzi do przeciążeń wewnętrznej krawędzi stopy, rozwoju charakterystycznego guza oraz deformacji palców. Towarzyszy temu ból, niekiedy naprawdę silny, a do powikłań zalicza się m.in. zapalenie wysiękowe kaletki oraz podwichnięcie stawu śródstopno-palcowego.

Metody leczenia haluksów zależą od stopnia zaawansowania choroby. Początkowo nieprawidłowe ułożenie stopy można korygować za pomocą specjalistycznych wkładek ortopedycznych oraz ortez. Odciążają one stawy, stabilizują palec oraz zatrzymują deformację. Zaawansowane haluksy leczy się operacyjnie – obecnie są to zabiegi mało inwazyjne, mikrochirurgiczne, nieobciążające dla pacjenta i niewymagające długotrwałego unieruchomienia. 

Rehabilitacja w leczeniu haluksów

Zarówno w leczeniu zachowawczym haluksów, jak i u pacjentów oczekujących na operację oraz już po jej wykonaniu pomocniczo stosuje się także rehabilitację.

  • Kinezyterapia – są to różnego rodzaju ćwiczenia, które mają za zadanie wzmacnianie struktur tworzących stopę, usprawnienie przewodnictwa nerwowego oraz hamowanie zmian degeneracyjnych. Może to być np. toczenie stopą piłeczki albo wykonywanie palcami u stóp ruchów podobnych do grania na pianinie.
  • Fizykoterapia – zastosowanie znajdują różne zabiegi fizykoterapeutyczne, w tym fala uderzeniowa, ultradźwięki, pole magnetyczne oaz krioterapia. Mają one działanie przeciwbólowe, hamują procesy zapalne oraz spowalniają rozwój zmian zwyrodnieniowych.
  • Kinesiotaping – jest to naklejanie na stopę specjalnych elastycznych taśm. Lekko unoszą one skóry do góry i poprawiają jej napięcie, co przyczynia się do poprawy krążenia krwi, zmniejsza odczuwanie przez pacjenta bólu oraz pomaga skorygować nieprawidłowe ustawienie palca.

W naszych placówkach KRIOSONIK pomagamy pacjentom borykającym się z haluksami w różnych stadiach, zawsze dobierają metody rehabilitacji do ich indywidualnych potrzeb. Zapraszamy do kontaktu!

Instruktaż ćwiczeń przy bólach kręgosłupa

Bóle kręgosłupa są już problemem cywilizacyjnym i dotyczą osób w różnym wieku. Na szczęście w wielu przypadkach bóle kręgosłupa można łagodzić poprzez systematyczne wykonywanie określonych ćwiczeń. Siedzący tryb życia, częste noszenie ciężkich toreb i plecaków, niedobór aktywności fizycznej, nieodpowiedni materac do snu, ale również postępujące z wiekiem zmiany zwyrodnieniowe, bardzo ciężka praca, urazy spowodowane nagłymi wypadkami – wszystko to może dawać efekty w postaci bólu kręgosłupa. Dolegliwości bólowe o silnym natężeniu, występujące przewlekle, narastające czy uniemożliwiające wykonywanie normalnych czynności należy bezwzględnie skonsultować z lekarzem. Jeśli jednak ból jest efektem codziennego przemęczenia, pomocne mogą okazać się proste ćwiczenia wzmacniające, rozciągające i uelastyczniające, które z powodzeniem można wykonywać w domowym zaciszu. Ćwiczenia na ból kręgosłupa – jak je wykonywać
  • Mostek
Dla osób początkujących lepszym wyborem jest mostek wykonywany z pozycji leżącej. Należy położyć się na plecach, zgiąć nogi w kolanach, a stopy ustawić w niewielkiej odległości od siebie. Ręce należy zgiąć w łokciach i ułożyć dłonie po obu stronach głowy. Następnie należy wyprostować nogi i ręce, unosząc biodra i tułów od podłoża i wyginając ciało w łuk. W pozycji tej należy wytrzymać kilka sekund i delikatnie opuścić tułów na podłoże.
  • Koci grzbiet
Jest to ćwiczenie wykonywane z klęku podpartego. Plecy, ramiona i biodra powinny znajdować się w jednej linii. Kolana należy rozchylić na szerokość bioder, a stopy – wyprostować. Wyprostowane w łokciach ręce należy rozstawić na szerokość barków. Po wykonaniu głębokiego wdechu nosem wraz z wydechem przez usta głowę należy powoli kierować ku mostkowi, jednocześnie wyginając w łuk kręgosłup na odcinku piersiowym. W tej pozycji trzeba pozostać około 10 sekund.
  • Ukłon japoński
Siadamy na złączonych piętach i wyciągamy ręce do przodu. Kolana mogą być złączone lub szeroko rozstawione. Powoli przesuwamy ręce do przodu, centymetr po centymetrze, starając się rozciągnąć mięśnie pleców. W pozycji tej należy wytrzymać 10-15 sekund, a później wyprostować się, biorąc głęboki oddech.
  • Przenoszenie nóg
Jest to ćwiczenie wykonywane w pozycji leżącej na plecach– najlepiej na miękkim dywanie lub na macie. Nogi należy zgiąć w kolanach, a ręce rozłożyć na bok. Następnie należy powoli przenosić nogi na przemian na jedną i drugą stronę. Pozwala to odciążyć i rozluźnić odcinek lędźwiowy kręgosłupa.
  • Deska
Do wykonania tego ćwiczenia należy przyjąć pozycję klęczącą i oprzeć się na przedramionach. Barki muszą znajdować się dokładnie nad łokciami. Opierając się na palcach stóp należy unieść tułów i napiąć mięśnie brzucha, uważając przy tym, aby nie unosić pośladków ani nie wyginać odcinka lędźwiowego kręgosłupa. W tej pozycji należy wytrzymać początkowo około 20 sekund, a później stopniowo wydłużać ten czas, nawet do około minuty. Osoby, które borykają się z bólami kręgosłupa zapraszamy również na konsultacje fizjoterapeutyczne do naszego centrum KRIOSONIK. Doświadczeni fizjoterapeuci podpowiedzą, jakie ćwiczenia i zabiegi pomogą pozbyć się przykrych dolegliwości! Zapraszamy do kontaktu -> https://www.kriosonik.pl/rehabilitacja-warszawa/kontakt.