Menu Zamknij
header

Hydroterapia, czyli wodolecznictwo, to jedna z najstarszych metod fizykoterapii, polegająca na poddawaniu ciała działaniu wody o niskiej lub wysokiej temperaturze, wykonywaniu różnego rodzaju kąpieli, natrysków, płukań itp. Hydroterapia znajduje szerokie zastosowanie w medycynie, również w leczeniu chorób i urazów w obrębie układu ruchu.

Hydroterapia jest dziedziną o bardzo długiej historii. Lecznicze zabiegi z zastosowaniem wody wykonywano już w okresie starożytnym, a ich entuzjastą był np. Hipokrates, który powszechnie zalecał gorące i zimne kąpiele do leczenia różnego rodzaju schorzeń. Hydroterapia bardzo dużą popularność zyskała na przełomie XIX i XX wieku, kiedy lecznicze kąpiele, natryski i inne zabiegi były dostępne w popularnych miejscowościach uzdrowiskowych i sanatoriach.

Hydroterapia – jak woda wpływa na organizm?

Skuteczność zabiegów hydroterapii wynika z fizycznych właściwości wody oraz efektów fizjologicznych pojawiających w organizmie, gdy zostaje poddany jej działaniu. I tak woda ma zdolność przewodzenia i magazynowania ciepła, posiada również pewne właściwości mechaniczne, takie jak siła oporu, wyporu oraz nacisku. Z kolei do efektów fizjologicznych zachodzących w organizmie pod wpływem działania wody zalicza się schłodzenie lub ogrzanie tkanek (co z kolei ma wpływ na funkcjonowanie m.in. układu krwionośnego i limfatycznego), a także reakcja na zanurzenie ciała w wodzie (m.in. pozorna redukcja masy ciała oraz wpływ na równowagę wodno-elektrolitową).

Hydroterapia – rodzaje zabiegów

Do głównych zabiegów hydroterapii zalicza się:

  • kąpiele (częściowe, całkowite, perełkowe, tlenowe, aromatyczne),
  • masaże podwodne,
  • polewanie,
  • natryski stałe i ruchome,
  • zabiegi z użyciem wody i tkanin (zmywanie, nacieranie, oklepywanie, okłady, kompresy),
  • zabiegi bez ciśnienia wody (kąpiele parowe, sauna).

Hydroterapia w fizjoterapii – jakie ma zastosowanie?

Zabiegi hydroterapii mają działanie przeciwbólowe, zmniejszają stany zapalne, korygują zaburzenia napięcia mięśni, poprawiają sprawność układu ruchu i koordynację ruchową, mają działanie odprężające i relaksacyjne.

Hydroterapia znajduje szerokie zastosowanie jako element leczenia różnego rodzaju urazów, kontuzji i schorzeń układu ruchu, takich jak:

  • choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • przewlekłe zapalenie stawów,
  • bóle reumatyczne,
  • stany po ostrych urazach w obrębie stawów, więzadeł i ścięgien,
  • bóle i kontuzje mięśni.

Hydroterapia może być również elementem regeneracji powysiłkowej osób aktywnych fizycznie.

Co do zasady, zabiegi z wykorzystaniem wody są bardzo bezpieczne. Istnieją jedynie pewne przeciwwskazania do kąpieli gorących – zalicza się do nich m.in. niewydolność serca, choroba niedokrwienna oraz miażdżyca.

Zabiegi hydroterapii ukierunkowane na terapię różnych urazów i schorzeń wykonujemy w naszych centrach Kriosonik. Wszystkie osoby wymagające tego typu pomocy zapraszamy do kontaktu!

Instruktaż ćwiczeń przy bólach kręgosłupa

Bóle kręgosłupa są już problemem cywilizacyjnym i dotyczą osób w różnym wieku. Na szczęście w wielu przypadkach bóle kręgosłupa można łagodzić poprzez systematyczne wykonywanie określonych ćwiczeń. Siedzący tryb życia, częste noszenie ciężkich toreb i plecaków, niedobór aktywności fizycznej, nieodpowiedni materac do snu, ale również postępujące z wiekiem zmiany zwyrodnieniowe, bardzo ciężka praca, urazy spowodowane nagłymi wypadkami – wszystko to może dawać efekty w postaci bólu kręgosłupa. Dolegliwości bólowe o silnym natężeniu, występujące przewlekle, narastające czy uniemożliwiające wykonywanie normalnych czynności należy bezwzględnie skonsultować z lekarzem. Jeśli jednak ból jest efektem codziennego przemęczenia, pomocne mogą okazać się proste ćwiczenia wzmacniające, rozciągające i uelastyczniające, które z powodzeniem można wykonywać w domowym zaciszu. Ćwiczenia na ból kręgosłupa – jak je wykonywać
  • Mostek
Dla osób początkujących lepszym wyborem jest mostek wykonywany z pozycji leżącej. Należy położyć się na plecach, zgiąć nogi w kolanach, a stopy ustawić w niewielkiej odległości od siebie. Ręce należy zgiąć w łokciach i ułożyć dłonie po obu stronach głowy. Następnie należy wyprostować nogi i ręce, unosząc biodra i tułów od podłoża i wyginając ciało w łuk. W pozycji tej należy wytrzymać kilka sekund i delikatnie opuścić tułów na podłoże.
  • Koci grzbiet
Jest to ćwiczenie wykonywane z klęku podpartego. Plecy, ramiona i biodra powinny znajdować się w jednej linii. Kolana należy rozchylić na szerokość bioder, a stopy – wyprostować. Wyprostowane w łokciach ręce należy rozstawić na szerokość barków. Po wykonaniu głębokiego wdechu nosem wraz z wydechem przez usta głowę należy powoli kierować ku mostkowi, jednocześnie wyginając w łuk kręgosłup na odcinku piersiowym. W tej pozycji trzeba pozostać około 10 sekund.
  • Ukłon japoński
Siadamy na złączonych piętach i wyciągamy ręce do przodu. Kolana mogą być złączone lub szeroko rozstawione. Powoli przesuwamy ręce do przodu, centymetr po centymetrze, starając się rozciągnąć mięśnie pleców. W pozycji tej należy wytrzymać 10-15 sekund, a później wyprostować się, biorąc głęboki oddech.
  • Przenoszenie nóg
Jest to ćwiczenie wykonywane w pozycji leżącej na plecach– najlepiej na miękkim dywanie lub na macie. Nogi należy zgiąć w kolanach, a ręce rozłożyć na bok. Następnie należy powoli przenosić nogi na przemian na jedną i drugą stronę. Pozwala to odciążyć i rozluźnić odcinek lędźwiowy kręgosłupa.
  • Deska
Do wykonania tego ćwiczenia należy przyjąć pozycję klęczącą i oprzeć się na przedramionach. Barki muszą znajdować się dokładnie nad łokciami. Opierając się na palcach stóp należy unieść tułów i napiąć mięśnie brzucha, uważając przy tym, aby nie unosić pośladków ani nie wyginać odcinka lędźwiowego kręgosłupa. W tej pozycji należy wytrzymać początkowo około 20 sekund, a później stopniowo wydłużać ten czas, nawet do około minuty. Osoby, które borykają się z bólami kręgosłupa zapraszamy również na konsultacje fizjoterapeutyczne do naszego centrum KRIOSONIK. Doświadczeni fizjoterapeuci podpowiedzą, jakie ćwiczenia i zabiegi pomogą pozbyć się przykrych dolegliwości! Zapraszamy do kontaktu -> https://www.kriosonik.pl/rehabilitacja-warszawa/kontakt.