Menu Zamknij
header

Haluks, czyli tzw. paluch koślawy, to zwyrodnienie stopy, które objawia się obecnością charakterystycznego guza przy wewnętrznej krawędzi stopy, a także deformacją dużego palca (czasem również kilku palców). Haluksy leczy się poprzez stosowanie specjalistycznych wkładek ortopedycznych, ortez i podczas operacji. Pomocniczo wykorzystywana jest także rehabilitacja.

Haluksy to problem występujący częściej u kobiet. Do przyczyn rozwoju tego zwyrodnienia stóp zalicza się czynniki genetyczne, częste noszenie butów na wysokim obcasie, nadwaga, płaskostopie oraz stojący tryb życia.

Jak powstają haluksy? Otóż przeciążenie przedniej części stopy na skutek któregoś z tych czynników zwiększa ucisk na palucha i łuk poprzeczny stopy. To z kolei prowadzi do przeciążeń wewnętrznej krawędzi stopy, rozwoju charakterystycznego guza oraz deformacji palców. Towarzyszy temu ból, niekiedy naprawdę silny, a do powikłań zalicza się m.in. zapalenie wysiękowe kaletki oraz podwichnięcie stawu śródstopno-palcowego.

Metody leczenia haluksów zależą od stopnia zaawansowania choroby. Początkowo nieprawidłowe ułożenie stopy można korygować za pomocą specjalistycznych wkładek ortopedycznych oraz ortez. Odciążają one stawy, stabilizują palec oraz zatrzymują deformację. Zaawansowane haluksy leczy się operacyjnie – obecnie są to zabiegi mało inwazyjne, mikrochirurgiczne, nieobciążające dla pacjenta i niewymagające długotrwałego unieruchomienia. 

Rehabilitacja w leczeniu haluksów

Zarówno w leczeniu zachowawczym haluksów, jak i u pacjentów oczekujących na operację oraz już po jej wykonaniu pomocniczo stosuje się także rehabilitację.

  • Kinezyterapia – są to różnego rodzaju ćwiczenia, które mają za zadanie wzmacnianie struktur tworzących stopę, usprawnienie przewodnictwa nerwowego oraz hamowanie zmian degeneracyjnych. Może to być np. toczenie stopą piłeczki albo wykonywanie palcami u stóp ruchów podobnych do grania na pianinie.
  • Fizykoterapia – zastosowanie znajdują różne zabiegi fizykoterapeutyczne, w tym fala uderzeniowa, ultradźwięki, pole magnetyczne oaz krioterapia. Mają one działanie przeciwbólowe, hamują procesy zapalne oraz spowalniają rozwój zmian zwyrodnieniowych.
  • Kinesiotaping – jest to naklejanie na stopę specjalnych elastycznych taśm. Lekko unoszą one skóry do góry i poprawiają jej napięcie, co przyczynia się do poprawy krążenia krwi, zmniejsza odczuwanie przez pacjenta bólu oraz pomaga skorygować nieprawidłowe ustawienie palca.

W naszych placówkach KRIOSONIK pomagamy pacjentom borykającym się z haluksami w różnych stadiach, zawsze dobierają metody rehabilitacji do ich indywidualnych potrzeb. Zapraszamy do kontaktu!

Przygotuj się z nami do uprawiania sportów letnich!

Lato to czas, w którym chętniej niż zazwyczaj podejmujemy różnego rodzaju aktywność fizyczną. Jazda na rowerze, bieganie, siatkówka plażowa, nordic walking, ale także bardziej ekstremalne wspinaczki wysokogórskie czy kitesurfing – możliwości jest naprawdę mnóstwo! Do letnich aktywności warto się jednak odpowiednio przygotować – tak aby były przyjemnością, a nie przyczyną kontuzji!
  1. Wylecz dawne kontuzje
Zanim rozpoczniemy swoją przygodę ze sportami letnimi, trzeba koniecznie wyleczyć dawne urazy i kontuzje. Jeżeli w trakcie ruchu czujemy ból, dyskomfort czy inne niepokojące objawy, należy zabrać dotychczasową dokumentację medyczną i udać się na konsultacje do ortopedy lub fizjoterapeuty. Niedoleczone kontuzje mogą się łatwo pogłębiać i odnawiać, a także sprzyjać pojawianiu się innych urazów – warto więc przeprowadzić profesjonalną rehabilitację pourazową, która doprowadzi tkanki do pełni sprawności i pozwoli w formie wejść w sezon letnich aktywności.
  1. Zaopatrz się w dobry sprzęt
Oczywiście są letnie sporty, do których nie potrzeba specjalistycznego sprzętu, ale w pewnych dyscyplinach jest on absolutnie konieczny. Miłośnicy jazdy na rowerze muszą pamiętać o kasku na głowę oraz ochraniaczach na łokcie i kolana. Osoby uprawiające jogging powinny zainwestować w dobrej jakości buty do biegania – odpowiednie obuwie amortyzuje wstrząsy i obciążenia, a także w dużej mierze chroni przed kontuzjami. Dla fanów siatkówki plażowej niezbędnym akcesorium jest chroniąca głowę przed słońcem czapeczka z daszkiem. Bezpieczeństwo to podstawa!
  1. Pamiętaj o rozgrzewce i regeneracji
Należy pamiętać, że każda aktywność powinna składać się nie tylko z zasadniczego treningu, ale także poprzedzającej go rozgrzewki oraz odpowiedniej regeneracji. Około 15-minutowa rozgrzewka pobudzi mięśnie i stawy, uelastyczni je, dotleni i przygotuje do intensywniejszego wysiłku. Nie ma żadnych wątpliwości – brak rozgrzewki jest jednym z najważniejszych czynników ryzyka kontuzji! Podobnie jest zresztą z regeneracją po treningu, która pozwala organizmowi odpocząć, usunąć szkodliwe produkty metabolizmu oraz nabrać sił do kolejnych aktywności. Może ona obejmować np. zabiegi w kriokomorze czy wykonywane przez specjalistów masaże.
  1. Wykonaj test FMS
Jeżeli planujemy rozpocząć regularne treningi danego sportu, warto wcześniej odwiedzić nasze centrum KRIOSONIK i wykonać test FMS (Functional Movement Screen). Jest to rodzaj badania przesiewowego, które pozwala ocenić stan funkcjonalny pacjenta, wykryć ewentualne zaburzenia wzorców ruchowych oraz określić ryzyko kontuzji. Test FMS składa się z siedmiu określonych ćwiczeń, umożliwiających ocenę sprawności fizycznej oraz weryfikujących poprawność wzorców ruchowych. Analiza wyników testu pozwala zaplanować trening dopasowany do indywidualnych możliwości oraz wprowadzić profilaktykę kontuzji. Pacjentów zainteresowanych wykonaniem testu FMS, ale również konsultacjami fizjoterapeutycznymi czy zabiegami regeneracyjnymi dla osób aktywnych, zapraszamy do centrum KRIOSONIK! Pomożemy Ci zdrowo i bezpiecznie uprawiać ulubiony sport! Zachęcamy do kontaktu -> https://www.kriosonik.pl/rehabilitacja-warszawa/kontakt.