Menu Zamknij
header

Dyskopatia lędźwiowa to choroba degeneracyjna krążków międzykręgowych, zwanych potocznie dyskami, na odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Jej głównym objawem jest ból w dolnej części kręgosłupa. Co ważne, dyskopatia lędźwiowa wcale nie dotyczy wyłącznie osób starszych – coraz częściej borykają się z nią 30- i 40-latkowie.

Krążki międzykręgowe to elementy anatomiczne kręgosłupa, znajdujące się między kręgami. Umożliwiają one prawidłowy ruch kręgów i amortyzują przeciążenia działające na kręgosłup. Krążki międzykręgowe są zbudowane z położonego centralnie jądra miażdżystego oraz otaczającego go pierścienia włóknistego.

Na skutek wielu czynników – procesów starzenia, codziennych obciążeń, siedzącego trybu życia, niedoboru aktywności fizycznej oraz różnych niekorzystnych nawyków – u niektórych osób dochodzi do procesów degeneracyjnych krążków międzykręgowych. Jądro miażdżyste traci wodę, a pierścień włóknisty – niezbędną elastyczność. Jeśli zwyrodnienie dotyczy krążków międzykręgowych znajdujących się między kręgami lędźwiowego odcinka kręgosłupa, mamy do czynienia z dyskopatią lędźwiową.

Dyskopatia lędźwiowa – objawy

Dyskopatia lędźwiowa w pierwszej chwili bywa kojarzona jako choroba osób starszych, będąca efektem nieuchronnych procesów starzenia, ale coraz częściej diagnozuje się ją u pacjentów młodszych, nawet 30- i 40-letnich, którzy dużo siedzą, mają nadwagę i nie są aktywni fizycznie.

Wśród głównych objawów dyskopatii lędźwiowej znajdują się:

  • ból w dolnym odcinku kręgosłupa – może mieć charakter ostry, nagły i kłujący (wypadnięcie dysku) lub przewlekły, promieniujący przez pośladek aż do nogi (rwa kulszowa),
  • zaburzenia czucia – mrowienie i drętwienie kręgosłupa oraz kończyny dolnej,
  • napięcie i skurcze mięśni okołokręgosłupowych,
  • w zaawansowanych przypadkach – problemy z trzymaniem moczu i/lub stolca.

Dyskopatia lędźwiowa – diagnostyka i leczenie

Diagnostyką dyskopatii lędźwiowej zajmuje się ortopeda. Lekarz przeprowadza z pacjentem wywiad oraz wykonuje proste badania palpacyjne i czynnościowe. Do postawienia diagnozy konieczne są jednak badania obrazowe, najczęściej tomografia komputerowa lub rezonans magnetyczny kręgosłupa.

Leczenie dyskopatii lędźwiowej przyjmuje różną postać, zależnie m.in. od stopnia zaawansowania problemu. Szeroko rozpowszechniona jest farmakoterapia, głównie w postaci stosowanych miejscowo maści i żeli o działaniu przeciwzapalnym oraz przeciwbólowym, a także iniekcji okołostawowych. Bardzo ważnym elementem terapii jest także rehabilitacja – różnego rodzaju ćwiczenia mające na celu wzmocnienie mięśni kręgosłupa oraz poprawę ukrwienia okolicznych tkanek, masaże tkanek głębokich, kinesiotaping, a także szeroki zakres zabiegów fizykoterapii (krioterapia, laseroterapia, ultradźwięki). Jeśli leczenie zachowawcze nie przynosi oczekiwanych efektów, a dolegliwości się pogłębiają, przeprowadzona może zostać operacja.

Z dopasowanych do potrzeb planów rehabilitacji dla pacjentów z dyskopatią lędźwiową – zarówno w ramach leczenia zachowawczego, jak i po operacjach w obrębie kręgosłupa – skorzystać można w placówkach KRIOSONIK. Zapewniamy opiekę doświadczonych specjalistów i indywidualne podejście do każdego pacjenta. Zapraszamy!

Sport to zdrowie! Jak zacząć uprawiać go regularnie?

Nie ma żadnych wątpliwości, że aktywność fizyczna to jeden z kluczowych elementów dla zachowania zdrowia, sprawności i dobrego samopoczucia. Ważne, by uprawiać sport regularnie – wówczas przyniesie najlepsze efekty. Jednak… jak to zrobić?

Liczne badania naukowe i obserwacje dowiodły, że regularna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na pracę układu krwionośnego i oddechowego, pozwala utrzymywać prawidłową masę ciała, utrzymuje sprawność układu ruchu, zapobiega depresji, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób ogólnoustrojowych, w tym nowotworów.

Lato to idealny czas, by zacząć regularnie uprawiać sport. Oto 5 wskazówek, które w tym pomogą.

1.     Ćwicz to, co lubisz

Znajdź aktywność fizyczną, którą lubisz i której uprawianie sprawia Ci przyjemność. Nie jesteś miłośnikiem biegania? Wybierz nordic walking. Nie przepadasz za bardzo intensywnymi treningami cardio w fitness klubach? Zapisz się na jogę. W Twojej okolicy nie ma basenu? Zacznij systematycznie jeździć na rowerze. Form sportu i rekreacji jest naprawdę wiele i na pewno znajdziesz taką, która Ci się spodoba.

2.     Stopniuj intensywność wysiłku

Jeśli zaczynasz treningi po dłuższej przerwie, nie decyduj się od razu na bardzo intensywny, wymagający trening. Stopniuj wysiłek, zacznij od 1-2 umiarkowanych treningów w tygodniu i z czasem wydłużaj czas jego trwania, zwiększaj przebiegnięte czy przejechane na rowerze dystanse. Dzięki temu będziesz przygotowywać organizm do coraz większej intensywności pracy, ale zarazem zmniejszysz ryzyko kontuzji.

3.     Skonsultuj się ze specjalistą

Nawet jeśli przewlekle chorujesz albo przyjmujesz leki, możesz znaleźć sport odpowiedni dla Ciebie. Skonsultuj się ze specjalistą – np. lekarzem albo fizjoterapeutą, który podpowie Ci, czy dana dyscyplina na pewno jest dla Ciebie odpowiednia. Konsultacje z rehabilitantem mogą okazać się konieczne także np. przy powrocie do sportu po kontuzji lub chorobie w obrębie układu ruchu.

4.     Słuchaj swojego ciała

To kluczowa sprawa dla Twojego zdrowia. Nigdy nie ćwicz, gdy coś Cię boli i ciało odmawia posłuszeństwa. Oczywiście po długim okresie lenistwa zakwasy mięśniowe po pierwszych treningach to naturalna sprawa, ale nie lekceważ np. powtarzającego się bólu mięśni i stawów, opuchlizny czy ograniczenia ich ruchomości. Zawsze skonsultuj się w takiej sytuacji z lekarzem albo fizjoterapeutą.

5.     Znajdź motywację i nagradzaj się za regularność

Zmotywowanie się do regularnych ćwiczeń to spore wyzwanie – postaw więc sobie cel i konsekwentnie do niego dąż. Może to być np. udział w zawodach sportowych albo przejechanie na rowerze określonej liczby kilometrów w sezonie. Nie zapomnij, by nagrodzić się za systematyczną pracę – zrób to, co sprawia Ci przyjemność.

Pierwsze efekty regularnych ćwiczeń widoczne są zazwyczaj już po kilku tygodniach – choć początkowo nie są może spektakularne, to każdy kolejny trening przybliża Cię do lepszego zdrowia, samopoczucia, dobrej kondycji i… smuklejszej sylwetki.

A jeśli masz pytania dotyczące uprawiania sportu, wracasz do aktywności po kontuzji lub chcesz poradzić się specjalisty, umów się na konsultację fizjoterapeutyczną w naszych placówkach KRIOSONIK. Zapraszamy!